فرش سجاده فرش سجاده

فرش سجاده ای کاشان - سجاده فرش مسجد

چگونگي نگهداري از فرش سجاده اي مساجد

همواره دوست داريم فرش ماشيني را كه براي منزل يا سجاده فرش مسجد و نمازخانه كه خريداري مي‌كنيم تا سال‌هاي سال كيفيت اوليه‌ي خود را از دست ندهد و نياز به تعويض نداشته باشد.

براي افزايش طول عمر فرش ابتدا بايد سعي كنيد كه فرش ماشيني با جنس نخ خوب انتخاب كنيد؛ به طور كلي بايد بگوييم كه در بين نخ‌هاي به كار رفته در بافت سجاده فرش يا فرش خانگي، جنس نخ اكريليك بهترين كيفيت و همچنين بالاترين قيمت فرش را دارا مي‌باشد؛

در مرحله‌ي بعد از خريد، شما بايد نحوه‌ي نگهداري از فرش سجاده اي يا خانگي را بلد باشيد تا به افزايش طول عمر آن كمك كنيد كه در اين مقاله راه‌هاي صحيح مراقبت و شستشوي فرش را براي شما تشريح مي‌كنيم.

 فرش سجاده اي - سجاده فرش كاشان

نكات نگهداري از فرش سجاده اي

هنگام خريد فرش از يك شركت معتبر داراي استاندارد، برچسب يا ليبلي در پشت فرش ماشيني قرار دارد كه چند نكته‌ي كوتاه در مورد مراقبت از فرش در آن گفته شده است ولي در اين‌جا به طور كامل و مفصل روش‌هاي نگهداري از فرش سجاده اي مساجد و يا ساير فرش‌هاي خانگي را برايتان توضيح مي‌دهيم:

1. از تابش مستقيم نور آفتاب بر روي سجاده فرش يا فرش ماشيني منزل جلوگيري كنيد؛ چراكه نور مستقيم و شديد آفتاب به مرور زمان باعث رنگ‌پريدگي فرش شما خواهد شد. براي اين كار مي‌توانيد جلوي پنجره‌ي مساجد يا نمازخانه‌ها از كركره يا پرده‌ي ضخيم استفاده كنيد.

2. در صورت امكان هرچند وقت يكبار فرش‌ها را به بيرون ببريد تا در معرض جريان هوا قرار گيرند و به اصطلاح هواديده شوند؛ دقت داشته باشيد كه براي مدت زمان زيادي جلوي نور مستقيم خورشيد قرار ندهيد و چند ساعت تا حداكثر نصف روز كافيست.

3. سعي كنيد پشت فرش سجاده اي يا فرش خانگي را هر از چندگاهي در معرض آفتاب قرار دهيد؛ دليل اين كار اين است كه پشت فرش محل بسيار مناسبي براي انواع حشرات ريز از جمله بيد و موريانه است و همچنين محيط تاريك پشت فرش مكان مناسبي براي رشد انواع قارچ‌ها و كپك‌ها مي‌باشد. نور آفتاب باعث از بين بردن همه‌ي اين عوامل مضر مي‌باشد كه به سلامت و دوام عمر فرش كمك بسزايي مي‌كند.

4. تا جايي‌كه امكان دارد از گذاشتن انواع گلدان‌ها روي فرش و يا كنار آن خودداري كنيد؛ چراكه بيش‌تر پوسيدگي‌هاي فرش مسجد و فرش منزل به دليل آب‌هاي اضافي پاي گلدان‌ها مي‌باشد. در صورت استفاده از گلدان حتما از زيرگلداني مناسبي را براي آن قرار دهيد و اطراف آن را همواره تميز و مرتب نگاه داريد.

5. براي نگه‌داري فرش در انباري، حتما آن‌را لوله كرده و نفتالين يا تنباكو در ميان آن قرار دهيد و سپس در صورت امكان در يك پارچۀ نخي يا كتاني بپيچيد.

6. از چسب زدن به ريشه‌هاي فرش مسجدي يا فرش خانگي جهت جلوگيري از پخش شدن آن‌ها و يا آلودگي خودداري كنيد چرا كه آثار اين چسب‌ها ممكن است روي فرش باقي بماند و به مروز زمان به آن آسيب بزند.

7. بهتر است كه دو سر ريشه‌هاي فرش ماشيني را گره بزنيد تا به مرور شكافته نشوند. در ضمن، خود ريشه‌ها را حتي المقدور، داخل پارچه يا چرم گذاشته و آن‌ها را بدوزيد تا ريشه‌ها محفوظ بمانند.

8. زميني كه قرار است فرش سجاده اي بر روي آن گسترده شود نبايد سطح آن گچي، خاكي و يا آهكي باشد و حتما فرش‌ها بايد روي سطح صاف و يكنواخت پهن گردد.

9.اگر قصد نظافت يا گردگيري مسجد و يا نمازخانه را داريد حتما در و پنجره‌ها را باز بگذاريد تا گرد و غبار ناشي از نظافت بر روي فرش‌ها ننشيند.

10. توصيه مي‌شود چنانچه سجاده فرش در فضاي كاملا دربسته قرار دارد (يا فرش خانگي در اتاق‌هاي كاملا دربسته قرار دارد) هفته‌اي يك‌بار درها و پنجره‌ها را باز كنيد تا از نظر بيدخوردگي و يا ساير عوامل مانند رطوبت، دور نگه داشته شوند.

11. به محض اين‌كه فرش آسيب ديد، مثلا قسمتي از آن نخ‌نما شد، حتما توسط يك رفوگر فرش ترميم شود تا محل صدمه ديده به مرور زمان بيش‌تر نشود.

12. اگر غذا و يا نوشيدني‌هايي مثل نوشابه بر روي فرش ريخت، بلافاصله آن قسمت را شستشو و خشك بنماييد.

 

نحوه‌ي صحيح شستشوي فرش

اگر قصد شستشوي فرش محرابي مسجد و يا قالي منزل را داريد، حتي‌الامكان آن را به شركت‌هاي معتبر قاليشويي جهت شستشو بسپاريد؛ به اين دليل كه شركت‌هاي قاليشويي از دستگاه‌هاي مخصوص جهت شستشو و خشك كردن فرش استفاده مي‌كنند. ولي اگر خودتان خواستيد فرش‌ها را بشوييد، حتما نكات زير را رعايت بفرماييد:

زماني‌كه مي‌خواهيد فرش‌ها را براي شستشو جمع كنيد (چه فرش مسجد سجاده اي و چه فرش 12 متري و 9 متري خانگي)، از تاكردن آن‌ها جدا خودداري كنيد و حتما آن‌‎ها را رول كرده و سپس جابجا نماييد. تاكردن فرش ممكن است باعث ترك خوردگي و يا شكستگي آن شود.

ابتدا گرد و غبار فرش را بگيريد و بعد از آن شستشو كنيد. مي‌توانيد با تكاندن قالي و يا به وسيله‌ي يك چوب محكم، ضرباتي را به فرش وارد كنيد تا گرد و خاك آن گرفته شود.

شستن فرش سجاده اي با مواد پاك كننده‌اي كه داراي خاصيت اسيدي هستند باعث كم دوامي و از بين رفتن فرش مي‌گردد. به عنوان شوينده از صابون‌هاي كم اسيد و يا شامپوهاي مخصوص فرش استفاده كنيد.

بهتر است قالي شسته شده را در حالت سراشيبي قرار دهيد كه آب آن كاملا گرفته شود و مدت كوتاهي، هم روي فرش و هم پشت فرش را در معرض نور آفتاب قرار دهيد تا كاملا خشك شود. حتما دقت داشته باشيد فرش ماشيني كاملا خشك شده باشد و بعد جمع‌آوري كنيد چون اگر مقداري آب در قالي بماند باعث تغيير رنگ و آسيب به فرش مي‌شود. (نكته: براي خشك كردن فرش، استفاده از حرارت مستقيم مثل بخاري، شومينه، رادياتور و … مي‌تواند مضر باشد.)

 

نحوه‌ي رفع پرز سجاده فرش

جهت از بين بردن پرز فرش ماشيني سجاده اي كه تازه خريداري كرده‌ايد، مي‌توانيد از روش‌هاي زير استفاده كنيد:

از جاروبرقي‌هاي با مكش بالا استفاده كنيد.

با نم‌دار كردن جاروهاي حصيري، چند روز پشت سرهم آن را بر روي فرش مسجدي يا خانگي بكشيد.

يك فرچه‌ي مخصوص و يا دستمال نسبتا زبر را كمي خيس كنيد و از راه خاب فرش ماشيني بر روي آن بكشيد.

براي خواندن مقالات بيشتر و همچنين ديدن طرح فرش سجاده اي مساجد به سايت كارخانه فرش سبحان مراجعه كنيد:

https://pariscarpet.com/articles/


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/5/4 ساعت: ۰۵ توسط:sajadehfarsh :

قيمت فرش سجاده اي مسجد ( قيمت سجاده فرش مساجد و نمازخانه‌ها )

 

قيمت فرش سجاده اي مسجد يا قيمت سجاده فرش براي مساجد و نمازخانه‌ها همواره تحت تاثير چند فاكتور تعيين مي‌گردد.

 

هزينه‌ي فرش سجاده براي مساجد و نمازخانه‌ها را مي‌توان به دو قسمت اساسي تقسيم كرد: 

    هزينه‌هاي بافت يا توليد فرش سجاده‌اي

    هزينه‌هاي پس از بافت فرش سجاده‌اي

 

كه در زير هر يك را به تفصيل توضيح مي‌دهيم:

  

جنس نخ سجاده فرش در تعيين قيمت فرش سجاده اي مسجد

 

جنس نخ، عامل مهمي در تعيين قيمت فرش سجاده اي مسجد مي‌باشد. نخ به كار رفته در بافت فرش‌هاي سجاده انواع مختلفي دارد كه معمولا فقط دو مورد از آن‌ها در بافت فرش مساجد به كار مي‌رود:

 

    نخ پلي استر: به اين نخ، نخ درصددار نيز گفته مي‌شود؛ نخ پلي استر بعد از مدتي مانند موكت كوبيده مي‌شود و سفت مي‌شود؛ اين نخ فاقد پرز مي‌باشد چون حالتي شبيه به پلاستيك دارد.

    نخ اكريليك: نخ اكريليك نرمتر است (كه مناسب نمازگزاران مي‌باشد) و همچنين داراي دوام بيشتري است. اين نخ در مقايسه با پلي استر داراي پرز مي‌باشد.

 

نكته‌ي مهم: نخ اكريليكي كه در توليد سجاده ‌فرش‌ها استفاده مي‌شود، به صورت هيت ست شده (Heat set) مي‌باشد و تقريبا بدون پرز است.

جنس نخ سجاده فرش در تعيين قيمت فرش سجاده اي مسجد

 

 

تعداد شانه‌ي سجاده فرش

 

دو مورد متداول تعداد شانه در فرش‌هاي سجاده‌اي شامل 500 شانه و 700 شانه مي‌باشد.

 

به زبان ساده ‌بايد گفت كه هر چه تعداد شانه‌ي فرش بيشتر باشد، فرش داراي بافت ريزتري خواهد بود كه شبيه به فرش‌هاي دستبافت به نظر مي‌رسد و اصطلاحا آن‌ها را دستبافت گونه مي‌نامند.

تعداد شانه سجاده فرش در تعيين قيمت فرش سجاده اي مسجد

 

 

ميزان تراكم فرش سجاده

 

به زبان ساده مي‌توان گفت كه هر چه تراكم فرش سجاده‌اي بالاتر باشد، فرش داراي فشردگي بيشتر و وزن بالاتري خواهد بود كه در نتيجه سجاده فرش عمر بيشتري خواهد داشت. پس هر چه شانه و تراكم سجاده فرش بالاتر باشد در نتيجه قيمت فرش سجاده اي مسجد نير بالاتر است.

تراكم سجاده فرش در تعيين قيمت فرش سجاده اي مسجد

 

 

با توجه به موارد ذكر شده جدول زير را مشاهده بفرماييد:

رديف       شانه        تراكم       جنس نخ  درجه كيفي

1              440         800         نخ درصددار            B

2              500         800         صددرصد اكريليك B+

 3             500         1000       صددرصد اكريليك A

4              500         1200       صددرصد اكريليك A

5              700         2100       صددرصد اكريليك A+

6              700         2250       صددرصد اكريليك A++

 

نكته‌ي مهم: خريداران بايد اين را در نظر بگيرند كه همواره مقدار بيشتري از متراژ مورد نياز بافته مي‌شود (چيزي در حدود 5 درصد) كه به اصطلاح “پرتي” ناميده مي‌شود.

 

پيشنهاد ما: با توجه به رفت و آمد زياد در مساجد (به علت پاخور بالا) و همچنين با توجه به بازخورد مشتريان سجاده فرش، پيشنهاد شركت فرش سجاده ثرياي كوير كاشان موارد 5 و 6 جدول بالا مي‌باشد كه از كيفيت بسيار بالايي برخوردار است.

 

بررسي هزينه‌هاي پس از بافت فرش جهت تعيين قيمت سجاده فرش مسجد

 

1) هزينه‌ي حمل فرش از محل كارخانه تا محل مسجد يا نمازخانه‌ي مورد نظر

 

2) هزينه‌ي نصب و اجراي فرش سجاده شامل برش و دوردوزي

 

موارد بالا از جمله هزينه‌هايي مي‌باشند كه خريداران محترم (هيئت امناي مساجد) بايد در نظر بگيرند، اما شركت فرش سجاده‌ي ثريا كوير كاشان معمولا با توجه به متراژ و مسافت، بخشي از هزينه‌هاي پس از بافت (يا حتي كل هزينه‌هاي پس از بافت) را متقبل مي‌شود.

 

از آنجاييكه براي نصب و دوردوزي سجاده فرش بايد افراد كاربلد اين كار را انجام دهند، در واقع شركت ثريا كوير كاشان يك نصاب ماهر را جهت نصب فرش‌هاي سجاده مي‌فرستد و هزينه‌ي آن كاملا به عهده‌ي خود شركت خواهد بود.

 

چگونه از قيمت فرش سجاده اي ( قيمت سجاده فرش مسجد و نمازخانه ) مطلع شويم؟

 

قيمت فرش سجاده اي ثريا كوير كاشان با توجه به جنس نخ، تعداد شانه و ميزان تراكم سجاده فرش، براي هر متر مربع از 85.000 تومان تا 195.000 تومان مي‌باشد؛ البته در نظر داشته باشيد كه ما فرش سجاده زير قيمت 95.000 تومان را به شما پيشنهاد نمي‌كنيم به دليل اينكه از كيفيت خوبي برخوردار نيستند و سعي كنيد كه اگر قصد خريد پايينترين مبلغ فرش سجاده‌اي را داريد حداقل 95.000 تومان را  انتخاب نماييد.

 

اما در نظر داشته باشيد كه قيمت فرش اصلا ثبات ندارد و جهت مطلع شدن از قيمت روز آن با ما تماس بگيريد؛ با توجه به انواع هزينه‌هايي كه در توليد سجاده فرش مساجد در بالا به آن اشاره شد، شما مي‌توانيد فرش سجاده‌ي مورد نظرتان را با توجه به جدول بالا انتخاب كنيد و از طريق راه‌هاي ارتباطي زير با ما تماس بگيريد و هنگام تماس با ما (تلفني و يا از طريق شبكه‌هاي اجتماعي) حتما 4 مورد زير را ذكر كنيد:

 

    تعداد شانه‌ي فرش سجاده‌اي مورد نظر شما

    تراكم سجاده فرش مورد نظر شما

    متراژ محل مورد نظر شما (مسجد – نمازخانه – مصلي و …)

    شهري كه مسجد در آن واقع گرديده

 

جهت آگاه شدن از قيمت فرش سجاده اي از طريق شبكه‌هاي اجتماعي تلگرام، واتس اپ، سروش: 09133768144

 

جهت آگاه شدن از قيمت سجاده فرش از طريق تماس صوتي: 09133768144

 

جهت آگاه شدن از قيمت فرش مسجد و نمازخانه از طريق ايميل: [email protected]

 

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/2/23 ساعت: ۰۶ توسط:sajadehfarsh :

قيمت فرش سجاده _ ابعاد فرش سجاده اي

 

قيمت فرش سجاده اي:

قيمت فرش سجاده اي مساجد و نمازخانه ها با توجه به دو عامل عمده و مهم تعيين مي شود:

1.      جنس نخ سجاده فرش: جنس نخ مهم ترين عامل براي تعيين قيمت فرش سجاده اي مي باشد؛ معمولا دو نوع نخ اكروليك و پلي استر در بافت سجاده فرش به عنوان نخ خاب به كار مي رود. نخ اكروليك و نخ پلي استر هر دو از الياف مصنوعي محسوب مي شوند.

نخ اكروليك به سبب شباهت به ويژگي ها و خاصيت هاي نخ پشمي به نخ پشمي مصنوعي معروف است؛ از جمله ويژگي هاي نخ اكروليك در سجاده فرش مي توان به انعطاف پذيري بالا، نرمي بيشتر و همچنين دوام و طول عمر بالاي آن اشاره كرد كه اين ويژگي ها باعث شده تا قيمتي به مراتب بالاتر از فرش سجاده با جنس نخ پلي استر داشته باشد.

نخ پلي استر تقريبا ارزانترين نخ مورد استفاده در نخ خاب فرش سجاده اي مي باشد. اين جنس نخ كاملا بدون پرز است ولي بعد از مدتي رفت و آمد كوبيده شده و حالتي مانند موكت پيدا مي كند.

سجاده فرش

2.      تعداد شانه و ميزان تراكم فرش سجاده اي: به طور كلي به تعداد گره هاي در عرض سجاده فرش شانه مي گويند. به عنوان نمونه در يك فرش سجاده ي 700 شانه، در واقع در هر متر از عرض فرش، 700 گره بافته شده است.

به تعداد گره هايي كه در طول سجاده فرش وجود دارد، تراكم گفته مي شود. به عنوان مثال در يك فرش سجاده با تراكم 2250، يعني در هر متر از طول آن، به ميزان 2250 پود يا گره وجود دارد.

با توجه به تعاريف بالا مشخص است كه هر چه شانه و تراكم در فرش سجاده اي بالاتر مي رود، داراي بافت ريزتر، زيبايي رخ بيشتر و همچنين طول عمر بالاتري خواهد بود.

معمولا بالاترين و مناسبترين تعداد شانه براي سجاده فرش، تعداد 700 شانه مي باشد.

 سجاده فرش

ابعاد فرش سجاده اي:

معمولا سجاده فرش ها به صورت رول بافته مي شوند؛ هر رول فرش مسجدي (هم فرش محرابي و هم فرش تشريفات غير محرابي)، به طور ثابت و استاندارد داراي عرض 1 متر و 25 سانتي متر است در حاليكه اندازه ي طول هر رول فرش سجاده اي به طول مسجد بستگي دارد و معمولا به سفارش مشتري يا مقدار مورد نياز مسجد بافته مي شود.

اگر بخواهيم فقط ابعاد يك سجاده فرش محرابي را مورد بررسي قرار دهيم، به صورت تك محرابي داراي طول ثابت 1 متر و 25 سانتي متر و همچنين داراي عرض ثابت 63 تا 64 سانتي متر خواهد بود.

 


فروش اينترنتي فرش سجاده اي براي مسجد و نمازخانه از كارخانه چگونه صورت مي گيرد؟

اولين قدم جهت خريد اينترنتي سجاده فرش، مشخص كردن متراژ دقيق مسجد و يا نمازخانه مي باشد كه در اين مورد اگر نياز باشد از طرف شركت كارشناساني را جهت بازديد و برآورد متراژ دقيق به محل مورد نظر اعزام مي كنيم.

مرحله ي بعد انتخاب طرح و رنگ مناسب براي مسجد و نمازخانه است كه خود شما با توجه فضاي داخلي مكان متبركه مي توانيد طرح و رنگ مناسب را بر گزينيد و همچنين ما با ارسال نمونه كارهاي انجام شده، شما را در بهترين انتخاب ممكن ياري مي كنيم.

در مرحله ي سوم شما مبلغي را به عنوان بيعانه پرداخت مي كنيد تا سفارش شما ثبت نهايي شده و وارد صف بافت شود؛ و در نهايت پس از بافت و تكميل، فرش سجاده اي به همراه نصاب به محل مورد نظر فرستاده مي شود تا علاوه بر نصب و اجراي سجاده فرش، تسويه ي كامل نيز صورت گيرد.

  


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/2/6 ساعت: ۱۲ توسط:sajadehfarsh :

سجاده فرش كاشان

سجاده فرش تركيبي بي نظير از هنر و مذهب مي باشد كه به عنوان نوع خاصي از فرش هاي اسلامي در طول تاريخ طراحي فرش، بافته شده و رواج پيدا كرده اند.

در واقع اگر بخواهيم يكي از جنبه هاي عبادت در هنر اسلامي را نام ببريم، بي شك فرش هاي سجاده اي كه براي خواندن نماز در نمازخانه ها و مساجد مورد استفاده قرار مي گيرند را مي توان به عنوان يك نمونه ي برجسته قلمداد كرد.

 

سجاده فرش

 


به طور كلي از هر فرشي مي توان با هدف نماز خواندن استفاده كرد ولي آنچه كه سجاده فرش را از نظر شكل ظاهري و قالب برجسته و متمايز مي كند، به كار رفتن يك طاق محرابي و بيشتر، نقش و نگارهاي شمسه و اسليمي در آن است.

فرش سجاده با طرح كاملا يكپارچه و يكدست خود علاوه بر اينكه زيبايي منحصربفردي را به فضاي مساجد و نمازخانه ها مي دهد، تشخيص قبله را براي نمازگزاران تسهيل كرده و همچنين نظم و هماهنگي خاصي را به صفوف نماز مي بخشد.

قابل ذكر است كه با توجه به اينكه سجاده فرش ها با سفارش بافته مي شوند، بر اساس متراژ مورد نياز مسجد يا نمازخانه توليد مي شوند كه سطح زمين را كاملا پوشش داده و هيچ گونه فضاي خالي را باقي نمي گذارند.

از ديگر مزاياي فرش سجاده اي كه به صورت رول بافته و نصب مي شود، مي توان به جابه جايي راحت و شست وشوي ساده ي آن اشاره كرد.

 

سجاده فرش كاشان

فرش هاي سجاده را مي توان از نظر شكل ظاهري به دو دسته بندي كلي تقسيم بندي نمود:

1.      سجاده فرش محرابي: همانطور كه مشخص است اين طرح فرش سجاده داراي يك طرح كلي محراب است كه گلدسته ها يا سر ستون هايي در هر دو طرف اين طاق محرابي وجود دارند؛ و در نهايت به عنوان تزيين آن، نقش و نگارهاي گل و بوته يا شمسه در داخل و خارج محراب، نقش بسته اند.

قبله چه صاف باشد و چه داراي زاويه باشد (كج باشد)، فرش محرابي بايد توسط نصاب متخصص كاملا رو به روي قبله نصب گردد. اين نوع فرش سجاده اي را هم به صورت موازي و هم به صورت شطرنجي مي توان نصب و اجرا نمود.

در واقع فرش محرابي محبوبترين و پرفروشترين نوع فرش سجاده مي باشد كه بيشتر براي مفروش كردن مساجد و نمازخانه ها به كار مي رود.

2.      فرش سجاده تشريفاتي: در سجاده فرش تشريفاتي هيچ گونه نقش محرابي ديده نمي شود و به طور معمول در قسمت بالاي فرش تشريفاتي بافته شده براي مسجد، يك حاشيه جهت قرار گرفتن مهر نمازگزاران وجود دارد. نقش مايه ي اصلي به كار رفته در فرش سجاده اي تشريفاتي معمولا گل و بوته و همچنين اشكال هندسي و اسليمي مي باشد.

به طور كلي اگر بخواهيم كه سجاده فرش تشريفاتي را با فرش محرابي مقايسه كنيم، فرش بدون محراب پرتي كمتري دارد و همچنين نيازي نيست كه كاملا رو به روي قبله نصب و اجرا شود.

 

البته نوع ديگري از فرش سجاده هم وجود دارد كه به آن سجاده فرش يكپارچه گفته مي شود كه به دليل مشكلات زياد در جابه جايي و همچنين هزينه هاي بسيار بالا جهت بافت، نصب و اجراي آن، بسيار كم و با شرايط بسيار خاصي مورد استفاده قرار مي گيرد.

 


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1398/1/16 ساعت: ۰۸ توسط:sajadehfarsh :

فرش سجاده اي كاشان

فرش سجاده اي كاشان

فرش سجاده اي تركيبي بي نظير از مذهب و هنر اسلامي مي‌باشد كه فضايي معنوي و روح بخش را براي مساجد و نمازخانه‌ها به ارمغان مي‌آورد.

كاشان كه در استان اصفهان و به فاصله‌ي حدود 260 كيلومتري از تهران واقع شده است به عنوان شروع كننده و همچنين پايتخت سجاده فرش در ايران شناخته مي‌شود.

 فرش سجاده اي كاشان

فرش سجاده اي كاشان هميشه مورد زبانزد عموم بوده است؛ در گذشته با فرش‌هاي محرابي دستباف كه امروزه موجب شكوه و جلال موزه‌هاي اسلامي مي‌باشد و همچنين امروزه كه با صادرات انبوه فرش سجاده ماشيني به ساير كشورهاي اسلامي، مايه‌ي افتخار ايران مي‌باشد.

 

شروع بافت فرش سجاده اي در ايران

در گذشته بافت فرش سجاده اي در ايران به شكل دستباف و با الياف كاملا طبيعي نظير پشم و ابريشم صورت مي‌گرفته است، اما با گسترش و توسعه‌ي ماشين آلات بافندگي و همچنين پيدايش الياف مصنوعي نظير پلي استر و اكريليك، توليد سجاده فرش به صورت ماشيني آغاز گرديد.

آغاز بافت فرش ماشيني سجاده اي در ايران به پيش از از انقلاب و به اوايل دهه‌ي پنجاه خورشيدي باز مي‌گردد. اولين قالي ماشيني توليد داخل در كارخانه‌هاي مخمل و ابريشم كاشان توسط دستگاه‌هاي مخملبافي و با الياف مصنوعي بافته شدند كه اين فرش‌ها داراي وزن سبكي بودند و همچنين نخ خاب كوتاهي داشتند.

سجاده فرش سجاده اي 

با استقبال نسبتا خوبي كه مردم ايران از فرش‌هاي ماشيني به عمل آوردند، صنايع نساجي و كارخانه‌هاي فرش روز به روز بيشتر شدند كه به جرات مي‌توان گفت امروزه بالاي 90% درصد از قالي‌هاي مصرفي در ايران به صورت ماشيني و با الياف مصنوعي هستند.

همچنين در حال حاضر بسياري از مسجدها، مصلي‌ها، امامزاده‌ها، نمازخانه‌ها و حسينيه‌ها توسط توليدات فرش سجاده اي ماشيني مفروش گرديده‌اند.

هم اكنون بيش از 1000 كارخانه‌ي فرش در شهرك‌هاي صنعتي كاشان نظير راوند و آران و بيدگل وجود دارند كه به بافت انواع فرش ماشيني، فرش سجاده، گليم، گبه و ... مشغول مي‌باشند.

 

رايج‌ترين نخ‌‌هاي مورد استفاده در فرش سجاده اي كاشان

الياف (جمع واژه‌ي ليف) رشته‌هاي بلند و نازكي شبيه مو هستند كه از استحكام و انعطاف پذيري كافي براي تهيه‌ي نخ قالي برخوردار هستند. الياف، طي انجام عمليات ريسندگي در صنايع بزرگ نساجي تبديل به نخ و آماده‌ي بافت سجاده فرش مي‌شوند.

فرش سجاده اي ماشيني

الياف فرش سجاده اي كاشان را با توجه به جنسشان، مي‌توان به دو دسته تقسيم نمود:


الياف طبيعي:
اليافي هستند كه در طبيعت وجود دارند و بشر نقشي در توليد آن‌ها ندارد؛ الياف طبيعي نيز به دو بخش گياهي و حيواني تقسيم مي‌شوند؛ پركاربردترين الياف طبيعي در سجاده فرش شامل موارد زير مي‌باشند:

جوت
پنبه
پشم
ابريشم


الياف مصنوعي:
الياف مصنوعي اليافي هستند كه در طبيعت وجود ندارند و توسط بشر توليد مي‌شوند؛ پرمصرف‌ترين الياف مصنوعي مورد استفاده در فرش سجاده اي موارد زير مي‌باشند:

اكريليك
پلي استر
پلي پروپيلن
نايلون

به لحاظ تاريخي، سجاده فرش‌ها تا قبل از زمان پيدايش الياف ساختگي و مصنوعي، با استفاده از الياف كاملا طبيعي توليد مي‌شدند؛ الياف ساخته شده توسط بشر تاثير قابل توجهي در صنعت بافت فرش سجاده داشتند؛ لازم به ذكر است كه الياف نساجي را نيز با توجه به طولشان به دو دسته‌ي الياف يكسره و الياف منقطع تقسيم بندي مي‌كنند.

فرش سجاده

فرش سجاده اي خوب چه خصوصياتي بايد داشته باشد؟

نكات مهم هنگام خريد فرش سجاده


مهم‌ترين نكته‌اي كه در خريد فرش سجاده اي كاشان بايد توجه داشت، برچسب يا ليبلي است كه بايد پشت سجاده فرش الصاق شده باشد.

جنس نخ خاب:
جنس نخ خاب يكي از فاكتورهاي مهم در انتخاب يك فرش سجاده مي‌باشد و با توجه به محل استفاده و مقدار هزينه‌اي كه مي‌خواهيم پرداخت كنيم مشخص مي‌شود.

امروزه عموما فرش‌هايي با جنس اكريليك، پلي پروپيلن، پلي استر و غيره توليد مي‌شود. در جاهايي كه با رطوبت زياد سر و كار داريم از فرش‌هايي كه پرز آن‌ها از پلي پروپيلن (با توجه به اينكه جذب آب ندارند) استفاده شود. از لحاظ قيمت معمولا فرش‌هاي پلي پروپيلن و پلي استر ارزان‌تر و فرش‌هاي اكريليك گران‌تر مي‌باشد.

جنس نخ تار:
جنس نخ تاري كه در انواع فرش سجاده اي استفاده مي‌شود شامل نخ‌هايي با الياف پنبه و پلي استر است. بهترين نوع نخ تار، نخ پنبه‌اي است.

جنس نخ پود:
جنس نخ پودي كه معمولا استفاده مي‌شود جوت مي‌باشد و ممكن است بسته به نوع سجاده فرش از انواع ديگر نخ‌ها مثل پنبه نيز استفاده شود.

تراكم شانه در متر:
اين ويژگي از فاكتورهاي مهم يك فرش سجاده اي مي‌باشد و آن تراكم نخ تار را نشان مي‌دهد و هرچه مقدار آن بيشتر باشد نشان دهنده‌ي ظريف‌تر شدن فرش سجاده مي‌باشد.

تراكم پود در متر:
اين ويژگي نيز از فاكتورهاي مهم فرش سجاده به شمار مي‌رود و معمولا تراكمي كه در بازار فروش فرش ماشيني به كار مي‌رود در واقع تراكم پود در متر مي‌باشد.

تراكم گره در متر مربع:
تراكم گره عبارت است از تعداد گره در يك متر مربع سجاده فرش كه از فاكتورهاي مهم كيفي قالي است و هرچه اين مقدار در يك فرش سجاده اي بيشتر باشد، پرتر و متراكم‌تر خواهد شد.

 فرش سجاده

ارتفاع نخ خاب:
عبارت است از طول نخ پرز يا خاب كه بعد از زمينه بافته شده و بايد طبق آنچه كه اظهار شده، باشد.

ابعاد فرش:
ابعاد بايد در برچسب فرش سجاده اي قيد گردد.

نام و كد طرح:
نام و كد طرحي كه سجاده فرش بر اساس آن بافته شده بايد مشخص گردد.

شرايط نگهداري:
آگاهي‌هاي ضروري جهت نگهداري صحيح و مناسب شامل روش شستشو، روش خشك كردن و عبارت "از گذاشتن اجسام داغ بر روي فرش خودداري شود" مي‌باشد.

درجه فرش:
چنانچه در برچسب، فرش سجاده درجه يك اظهار گردد بايد عاري از عيوب غير مجاز باشد.

 

فرش سجاده اي درجه يك بايد فاقد چه عيوبي باشد:


رفوي قابل رويت
تاب خوردگي كناره
شكستگي نقشه
پارگي نخ تار به صورت مشهود
پارگي نخ پود به صورت مشهود
پارگي نخ خاب به صورت مشهود
نايكنواختي و سايه روشن موضعي رنگ
سوختگي آهار در پشت فرش سجاده اي و تغيير رنگ آن
پشت ريختگي نخ خاب به صورت مشهود
سركجي سجاده فرش بيش از يك درصد در طول، عرض و قطر
سوزني شدن نخ خاب به علت نفوذ آهار به روي فرش ماشيني

ريزش آهار از پشت فرش سجاده

اشتباه طراحي نخ خاب به صورت مشهود
اشتباه طراحي چله
ناصاف بودن كناره‌هاي فرش سجاده اي

دورنگي به صورت مشهود
روده شدن نخ پود
نايكنواختي تراش و زبري سطح سجاده فرش به صورت مشهود
انتخاب رنگ مناسب براي سجاده فرش

در مورد انتخاب رنگ بايد به نكات زير توجه نمود:

از رنگ‌هاي مورد علاقه‌ي خود استفاده كنيد، چون احساسات شما مهم است و نشان دهنده‌ي شخصيت شماست.
نور و ابعاد مسجد و رنگ وسايل به كار رفته در نمازخانه را در نظر بگيريد.
برخي از بخش‌هاي مسجد و نمازخانه، چه از طريق هوا و چه در نتيجه‌ي رفت و آمدهاي زياد، در معرض گرد و غبار و آلودگي قرار مي‌گيرد. بايد سعي شود اين گرد و خاك در روي كف پوش با توجه به رنگ آن، بدنما و زننده به چشم نيايد.
بعضي از رنگ‌ها مي‌توانند اين عيب را در خود پنهان كنند تا لحظه به لحظه در معرض ديد قرار نگيرند. بهتر است در اين قبيل جاها، از طرح‌ها و يا تركيب‌هاي لكه لكه يا خال خال استفاده گردد.
در قسمت‌هايي كه رفت و آمد كم است و مشكل گرد و خاك بسيار كم يا احيانا در حد صفر است، مي‌توان از رنگ‌هاي روشن فرش سجاده اي كاشان استفاده نمود.
كف پوش محل‌هاي پر رفت و آمد بايد داراي رنگ‌هاي تيره‌تر با بافت‌هاي متنوع و طرح‌هاي گوناگون باشد.

فرش سجاده اي مسجد


روش‌هاي مراقبت و نگهداري از سجاده فرش

الياف فرش ماشيني مي‌تواند گرد و غبار و باكتري و آلودگي‌ها را مخفي كند كه با گذشت زمان اين عمل سبب فرسودگي فرش سجاده اي شما مي‌گردد. نظافت مرتب يكي از امتيازاتي است كه ما گاهي اوقات فراموش مي‌كنيم و آن مي‌تواند:

باعث طولاني شدن عمر سجاده فرش شما شود.
يك تازگي و منظر خوب به اتاق شما مي‌دهد.
باعث مي‌شود كه اتاق بوي بهتري بدهد.
گرد و غبار را از افرادي كه از آسم و آلرژي رنج مي‌برند، دور كنند.
در زير چند نكته‌ي مهم جهت مراقبت و نگهداري از فرش سجاده اي كاشان را براي شما ليست كرده‌ايم:

روي فرش خود قبل از جارو كشيدن كمي نمك پاشيده و اجازه دهيد براي يك ساعت نمك روي سجاده فرش بنشيند، نتيجه‌ي اين عمل براق شدن فرش سجاده پس از جارو كشيدن مي‌باشد.
يك تكه يخ را در فرورفتگي به جا مانده از وسايل مسجد بگذاريد سپس اجازه دهيد كه آب شود اين عمل سبب مي‌شود كه الياف فرش ماشيني پر شود و دوباره بايستد.
از قرار دادن فرش سجاده اي در مكان مرطوب يا در معرض نور مستقيم خورشيد خودداري نماييد.
اندازه‌ي سجاده فرش را متناسب با مكان مورد استفاده انتخاب نماييد تا از تا خوردن آن جلوگيري گردد.
از گذاشتن اجسام داغ و اتو كردن البسه بر روي فرش ماشيني خودداري نماييد.
از قرار دادن وسايل گرمازا از جمله بخاري به طور مستقيم بر روي فرش سجاده خودداري نماييد كه باعث زرد شدن رنگ آن مي‌شود.
به منظور جلوگيري از سايش موضعي و يكنواخت ماندن سجاده فرش، آن را هر چند وقت يك بار سر و ته نماييد.
اسباب و اثاثيه‌ي سنگين نظير ميز را در دوره‌هاي زماني متفاوت تغيير مكان دهيد تا از ايجاد فشردگي موضعي در سطح فرش سجاده اي جلوگيري گردد.
براي پيشگيري از سر خوردن آن روي سطح صاف و صيقلي از ترمز فرش استفاده نماييد.
هنگام جا به جا كردن و حمل و نقل فرش سجاده، آن را رول نماييد. با توجه به اينكه تا كردن به قالي آسيب مي‌رساند از تا كردن آن جدا خودداري نماييد.
در فرش‌هاي اكريليك جهت رفع پرز آزاد سطح قالي، در ابتداي استفاده چندين بار آن را با جاروي دستي خيس، جارو نماييد.
از پهن كردن فرش ماشيني روي سطح ناهموار و برجسته كه باعث سوراخ شدن و پارگي آن مي‌شود اجتناب نماييد.
هرگز سجاده فرش را مرطوب رها نكنيد زيرا سبب شكسته شدن آن مي‌شود و تكه تكه به نظر مي‌رسد.
قبل از اينكه روي فرش سجاده اي راه برويد اجازه دهيد كه قالي كاملا خشك شود، زمان دوازده ساعت توصيه مي‌شود.

 


روش‌هاي از بين بردن لكه‌هاي فرش سجاده اي

به منظور از بين بردن لكه‌هاي روي فرش سجاده اي، هركدام از لكه‌ها كه قابل برداشتن باشند به محض ايجاد لكه، سريعا ماده‌ي لكه زا را با قاشق تميز جمع كنيد. بعد از هر عمل لكه زدايي با روش‌هاي زير محل لكه را به وسيله‌ي پارچه‌ي سفيد و تميز خشك نماييد و در صورت پاك نشدن لكه، عمل لكه زدايي را تكرار نماييد.

براي لكه‌هاي شير و ماست، دارو (شربت)، شكلات، روغن خوراكي، تخم مرغ، ادرار، خون، استفراغ، رنگ پلاستيك و چسب چوب، شامپو فرش را در آب ولرم حل و كف حاصل را به وسيله‌ي پارچه‌ي سفيد و تميز روي محل لكه، مالش دهيد.
براي لكه‌هاي آب ميوه، نوشابه، شربت، چاي و قهوه، نسكافه، سس و بستني، پارچه سفيد و تميز آغشته به مايع سركه سفيد را روي محل مالش داده و پس از تميز شدن لكه محل را با آب و شامپو مالش دهيد.
براي لكه‌هاي شمع (پارافين) واكس و چسب مايع، پارچه‌ي سفيد و آغشته به الكل سفيد را روي محل لكه مالش دهيد.
براي لكه‌هاي لاك ناخن، رژ لب، دوات و ماژيك، پارچه‌ي تميز آغشته به استون را روي لكه مالش دهيد.
براي لكه‌هاي رنگ روغني، پارچه‌ي سفيد آغشته به تينر فوري را روي محل لكه مالش دهيد. با توجه به آتش زا بودن تينر در هنگام استفاده، دقت كافي به عمل آوريد و اقدامات ايمني را به كار گيريد.
براي لكه‌هاي ايجاد شده با آدامس آن را با يك تكه يخ به حالت منجمد درآورده و با دقت از روي فرش سجاده جدا كنيد.
براي نواحي لكه‌هاي كم رنگ، همه‌ي محلول‌هاي تميز كننده را امتحان كنيد. لكه‌هاي چربي يا روغن را، بلغور (آرد ذرت) يا جوش شيرين مي‌تواند جذب كند؛ طي يك شب بر روي لكه پخش و با جاروبرقي جارو كنيد.

سجاده فرش سجاده اي كاشان


نكاتي جهت شستشوي سجاده فرش ماشيني

 

بهترين گزينه براي شستشوي فرش سجاده اي، استفاده از قالي شويي‌هاي كاملا معتبر است.

ولي اگر شخصا مي‌خواهيد اقدام نماييد قبل از شستشو بايد گرد و غبار از سطح يا لابلاي سجاده فرش زدوده و براي اين كار بهتر است از جارو برقي با مكش بالا استفاده شود. بهتر است براي شستشو، فرش ماشيني را در محلي شيب دار پهن كرده و سطح آن را كاملا با آب ولرم (تا 40 درجه‌ي سانتي گراد) خيس نماييد، سپس محلولي از شامپوي فرش و آب ولرم تهيه كرده و به وسيله‌ي اسفنج كليه‌ي نقاط فرش سجاده را بشوييد. پس از اتمام، سطح آن را با آب طوري شستشو دهيد كه مواد شوينده به طور كامل از فرش سجاده اي خارج گردد. جهت شستشوي سطح فرش ماشيني از وسايلي مانند برس‌هاي سيمي و يا زبر استفاده نشود زيرا باعث آسيب ديدگي مي‌شود. هرگز از مواد شوينده كه داراي جوهر نمك، اسيد و يا تركيبات مشابه مي‌باشند استفاده نكنيد. همچنين در مورد فرش‌هاي پشمي از مواد قليايي قوي و مواد سفيد كننده استفاده نكنيد. براي جلوگيري از چروك شدن فرش سجاده اي هنگام خشك كردن، آن را در محلي با شيب تند قرار دهيد يا به صورت صاف آويزان نماييد و همچنين قالي را در محل‌هايي كه هوا جريان دارد آويزان كنيد.

نكته: در هنگام شستشوي سطوح زير فرش سجاده (مثل سراميك، سنگ و غيره) از موادي كه خاصيت اسيدي و يا قليايي قوي دارند استفاده نشود، چون احتمال باقي ماندن مواد مذكور در محل شستشو وجود دارد كه باعث پارگي فرش ماشيني مي‌شود.

 

Resource: https://farshvare.com/%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D8%B3%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D9%86/


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1397/11/13 ساعت: ۲۱ توسط:sajadehfarsh :

سجاده فرش كاشان با رنگبندي قرمز روناسي (طرح نسترن)

سجاده فرش كاشان با رنگبندي قرمز روناسي (طرح نسترن)
 

فروش اينترنتي فرش سجاده‌اي با قيمت سجاده فرش كارخانه
شركت سجاده فرش كاشان ثريا كوير مستقيما از كارخانه، فرش مسجد سجاده‌اي را توليد و در اختيار شما قرار مي‌دهد. شما دوست عزيز مي‌توانيد شخصا به محل كارخانه مراجعه كرده و از نزديك طرح‌هاي در حال بافت ما را مشاهده بفرماييد.

 

سجاده فرش كاشان با رنگبندي قرمز روناسي (طرح نسترن)

 


قيمت فرش سجاده محرابي - ابعاد سجاده فرش كاشان
 

ابعاد سجاده فرش مسجد
ابعاد فرش مسجد سجاده اي به طور استاندارد براي هر محراب داراي طول يا ارتفاع 125 سانتي متر و عرض 63/5 سانتي متر مي‌باشد.

ابعاد فرش سجاده فرش كاشان براي هر رول فرش مسجدي نيزداراي عرض ثابت 125 سانتي متر و طول دلخواه (طول آزاد) مي‌باشد.

قيمت فرش سجاده اي كاشان
قيمت فرش سجاده براي مسجد بر اساس موارد زير تعيين مي گردد:

تعداد شانه
ميزان تراكم
جنس نخ
باتوجه به جدول زير، سجاده فرش كاشان خود را انتخاب و با ما تماس بگيريد تا قيمت روز آن را در اختيار شما قرار دهيم:


شانه
تراكم
جنس نخ
درجه كيفي
500
800
100% اكريليك
B
500
1000
100% اكريليك
B+
700
1950
100% اكريليك
A
700
2100
100% اكريليك
A+
700
2250
100% اكريليك
A++


شانه و تراكم فرش سجاده كاشان
توجه داشته باشيد كه هر چه تعداد شانه و رنج تراكمي سجاده فرش بالاتر باشد، سجاده فرش مسجد زيبايي بيشتر و عمر بالاتري دارا خواهد بود.

تعداد شانه:
فرش سجاده اي به صورت 440 شانه، 500 شانه و 700 شانه توليد مي‌شود.

ميزان تراكم:
سجاده فرش نمازخانه در تراكم‌هاي 800، 1000، 1200، 2100 و 2250 بافته مي‌شود.

 


فروش اينترنتي فرش سجاده اي مسجد
جهت فروش اينترنتي فرش سجاده ، شانه و تراكم و همچنين طرح و رنگ فرش مسجدي را انتخاب و با ما تماس بگيريد.

شما مي توانيد جهت خريد فرش براي مساجد ، نمازخانه هاي ارگان هاي دولتي و غير دولتي ، مصلي ها ، حسينيه ها ، امامزاده ها و ديگر اماكن دولتي از مشاوره‌ي خريد رايگان ما استفاده كنيد.

مشاوره ي رايگان جهت خريد فرش سجاده اي : 09133768144 - 09132640856


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1397/9/19 ساعت: ۰۸ توسط:sajadehfarsh :

فرش سجاده اي براي مسجد - خريد مستقيم سجاده فرش كاشان از كارخانه

فرش سجاده اي براي مسجد - خريد مستقيم سجاده فرش كاشان از كارخانه

فرش سجاده اي براي مسجد كاشان از محبوبترين سجاده  فرش‌ها مي‌باشد. در كاشان بالاي 2000 كارخانه‌ي فرش وجود دارد كه به عنوان بزرگترين توليد كننده‌ي فرش ماشيني در ايران مي‌باشد.

فرش سجاده اي براي مسجد طرح رضوان از محبوبترين و قديمي ترين طرح‌هاي فرش محرابي است كه در رنگبندي‌هاي متنوع توليد مي‌شود. فروش سجاده فرش مستقيما از كارخانه و بدون واسطه صورت مي‌گيرد.

فرش سجاده اي براي مسجد - خريد مستقيم سجاده فرش كاشان از كارخانه

فرش مسجد با دارا بودن طرح يكدست و منظم، زيبايي منحصربفردي به فضاي داخلي مساجد و نمازخانه‌ها مي دهد و همچنين نظم و هماهنگي خاصي به صفوف نمازگزاران مي دهد.
ما مفتخر هستيم كه با استفاده از الياف مرغوب و درجه يك كه از سوي آزمايشگاه‌هاي معتبر نساجي تاييد مي‌گردد، فرش سجاده اي مناسب و زيبنده براي مساجد و نمازخانه ها و ديگر اماكن متبركه توليد كنيم.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1397/9/2 ساعت: ۱۵ توسط:sajadehfarsh :

فرش سجاده اي مساجد ( سجاده فرش محرابي ) نمادي از وحدت و يگانه پرستي

فرش سجاده اي مساجد ( سجاده فرش محرابي ) نمادي از وحدت و يگانه پرستي

 

سجاده فرش مسجد يا فرش سجاده اي به عنوان يك نمونه‌ي بارز از جنبه‌هاي مراسم عبادت در هنر مي‌باشد؛ اين فرش‌هاي ويژه براي نماز كه تلفيقي از هنر و عبادت است، فرش نماز ، فرش محرابي ، فرش سجاده و … نيز ناميده مي‌شود.


هنگامي كه نمازگزاران در مساجد و نمازخانه‌ها مشغول نماز خواندن هستند، نياز به يك فضاي تكرار شونده و به تقليد از يكديگر در داخل مسجد و نمازخانه هست تا به طور نمادين مؤمنان و نمازگزاران را از دنياي بيرون براي ارتباط با خداي يگانه جدا كند. سجاده فرش يا فرش سجاده اي كه براي نمازگزاران پهن مي شود، در واقع اين نياز را كاملا برآورده مي‌كند.

 


تاريخچه‌ي بافت فرش سجاده اي ( سجاده فرش )  توسط مسلمانان در طول تاريخ:

 


در قرون وسطي، بافت فرش سجاده اي براي نماز در كشورهاي اسلامي رايج شده بود، كه اين نشان از ارتباط و پيوند نزديك بين دين و زندگي روزمره‌ي مردم داشت.

قديمي ترين نمونه‌هاي سجاده فرش را مي‌توان در مينياتورهاي ايرانيان در نيمه‌ي اول قرن چهاردهم و همچنين نيمه‌ي اول قرن پانزدهم رويت كرد.

هنرمندان ايتاليايي دوره رنسانس در نيمه‌ي دوم قرن 15 همچون جيوواني بليني، ويتور كارپچو و لورنزو لوتو، فرش سجاده تركي را بر روي بوم‌هاي خود منقوش كرده‌اند، كه اين امر موجب پارادوكس فرهنگي نادري شده بود.

 


فرش سجاده مسجد در قرن‌هاي 16 و 17:

در قرن‌هاي 16 و 17، فرش سجاده هاي  مجلل ايراني نمود پيدا كردند. سجاده فرش ها هم در كارگاه‌هاي بزرگ با استفاده از الگوهاي هنرمندان و هم در خانه‌هاي روستايي توسط مردم عادي بافته مي‌شدند. اما هر كسي كه اين فرش سجاده اي را مي‌بافت – چه يك بافنده‌ي حرفه‌اي و چه يك خانم خانه دار عادي در حومه‌ي دورافتاده – هميشه يك جزء اجباري و جدانشدني را در برداشت و آن قوس يا طاقي بود كه بر روي فرش محرابي مسجد به تصوير كشيده مي‌شد؛ اين قوس برگرفته از طاق محراب و يا فرورفتگي در ديوار محراب به عنوان جايگاه اصلي در مسجد بود كه نمازگزاران به سوي آن نماز خود را به پا مي‌داشتند.

 


طرح‌هاي سجاده فرش يا فرش سجاده اي امروزي:

فرش مسجد امروزي به صورت رول سجاده فرش و به صورت پيوسته و پشت سرهم بافته مي‌شود؛ اين رول‌ها توسط نصاب در داخل مسجد نصب مي‌شود و هر جايي كه نياز باشد مثل ستون‌ها، فرش سجاده اي برش خورده و دوردوزي مي‌گردد. نمونه رول فرش محرابي مسجدي:

فرش سجاده اي مساجد ( سجاده فرش محرابي ) نمادي از وحدت و يگانه پرستي


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1397/8/21 ساعت: ۱۴ توسط:sajadehfarsh :

فرش سجاده اي كاشان - سجاده فرش مسجد

فروش اينترنتي فرش سجاده اي كاشان مستقيم از كارخانه
فرش مسجدي شامل سجاده فرش محرابي و فرش سجاده تشريفاتي

دلايل استفاده از فرش سجاده اي محرابي و تشريفاتي در مفروش كردن مساجد و نمازخانه ها :

1- در صورت استفاده از فرش مسجدي، جهت قبله به آساني توسط نمازگزاران تشخيص داده مي شود.
2- سجاده فرش با دارا بودن طرح يكدست و يكپارچه و منظم، زيبايي بيشتري به فضاي داخلي مسجد و نمازخانه مي دهد.
3- از آنجاييكه سجاده فرش هاي كاشان طرح هاي محرابي شكل دارند، نظم و هماهنگي خاصي به صفوف نمازگزاران مي دهند.
4- فرش سجاده مسجدي، قابليت اين را دارد كه كل فضاي داخلي مسجد يا نمازخانه را به صورت كامل بپوشانند.

فروش اينترنتي سجاده فرش سجاده اي كاشان

5- از آنجايي كه فرش هاي سجاده اي را مي توان با هر شكل و اندازه اي توليد كرد ، مساجد نيازي به كناره ها و فرش هاي حاشيه براي پر كردن فضاهاي خالي ندارند.
6- در صورت بروز صدمه به فرش، سجاده فرش بسيار آسان و سريع ترميم مي شود. به طوري كه فقط يك فرش سجاده ترميم و يا حتي تعويض مي شود. اما در صورت صدمه به فرش ماشيني كل تخته فرش 9 يا 12 متري بايد تعويض گردد. همچنين تعويض يك فرش ماشيني با همان طرح قبلي بسيار سخت تر از تعويض سجاده فرش و يافتن همان فرش قبلي است.
7- ترميم و يا تعويض فرش محرابي ها بسيار با صرفه تر از تعويض فرش ماشيني است.
8- فرش سجاده، رنگ بندي ها و طرح هاي مختلفي را داراست كه با توجه به رنگ پنجره ها و دكور داخلي مسجد مي توان نوع طرح آن را انتخاب نمود.
9- مفروش كردن و نصب سجاده فرش نمازخانه اي بسيار راحت تر از فرش ماشيني است.


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1397/8/17 ساعت: ۱۲ توسط:sajadehfarsh :